Thor: Ragnarok Movie Review – Kvinnor i New Thor Movie Ställ showen från Chris Hemsworth

Jag ska beskriva en film till dig: En kvinna är en del av en elitgrupp av kvinnliga fighters på en mytisk planet. En dag sänds hon och hennes systrar i vapen på sina bevingade hästar – ja, de är jättebra – för att slåss mot den monströsa (men fashionably hårda) gudinnan av döden. Gudomsmassagerna alla krigarna räddar för en, vår hjältinna.

Förtvivlad, överlevaren slimmar bort till ett soptipp där hon kan scavenge, sprit och inte vara störd. Då hör hon att skurken som tog bort sina vänner har stigit igen. Hon får över sina rädslor, övervinner hennes demoner och tar ner baddomen som hotar världen. Låter ganska fantastiskt, eller hur? Höger. Och du får det i Thor: Ragnarok, det senaste i det ständigt växande Marvel Cinematic Universe. Men som titeln antyder är denna elitekvinna inte huvudfokus. Thor är. Igen. Vilket är något av en bummer.

Ragnarök regisseras av Taika Waititi, och om du aldrig har sett en av hans filmer, stäng den här sidan, elda upp Amazon eller iTunes och kolla Jakt efter vildmarken eller Vad vi gör i skuggorna omedelbart. Du kommer att bli svår för hans briljanta absurdista streak. Då Google honom och kolla in hans härliga personliga stil. (Han är den enda killen som faktiskt kan dra av en ananasmönstrad outfit.)

Thor: Ragnarok, som resten av Waititi-arbetet, är riktigt bra. Men det är inte den film jag just beskrivit. De faktisk Plot av Ragnarok kokar i grunden ner till detta: Thunderguden har en överrasknings syster som heter Hela (Cate Blanchett), dödens gudinna. Hela var förvisad för att gå igång och försökte ta över världen av sin pappa, Odin (Anthony Hopkins), men nu är hon tillbaka och fortsätter sin strävan. Nästan omedelbart övermanar hon Avenger, förstör hans älskade hammare och sänder honom att snurra in i rymden.

bild

förundras

Så, låt oss prata om Hela för en sekund. Som en karaktär är hon inte särskilt utvecklad. Hennes motivationer går inte utöver vag resentment och en önskan om allomfattande makt. Men Blanchett behandlar Asgardian-uppsättningarna som att de är hennes egen personliga landningsbanan. Hennes signaturflyttning innebär att hennes strållacka hår ryggar tillbaka med händerna för att avslöja en krona av tornar, så att hon kan gå från läskig goth till ond drottning på några sekunder.

Samtidigt landar Thor på Sakaar, ett färgstarkt men hänsynslöst land, och saker går dåligt för honom väldigt snabbt när en mystisk scrapper som spelas av Tessa Thompson snubblar av ett fartyg och fångar honom. (Okej, kom och tänka på det, Thor är nådig av otroliga kvinnor för det mesta av filmen. Det är ganska rad.) Thompson är kanske inte det roligaste tecknet i filmen – den ära går till Jeff Goldblum-men hon är den mest övertygande, vilket leder mig till var jag började.

“Jag lämnade Ragnarök helt glad. Men jag ville också ha mer från Hela och speciellt från Valkyrie. “

Thor lär sig att den här scavenger som inte ger en skit är egentligen en Valkyrie, en Asgardian som brukade vara en del av ett helt kvinnligt lag som skickades för att stoppa Hela. Valkyrie – som tydligen bara går med det namnet – var den enda som kom ut i livet. I hennes eländighet försökte hon försvinna till en annan planet där hon kunde leva ut sina dagar i dunkelhet. Nu är hon ansikte mot ansikte med ett levande emblem av det förflutna, försöker övertyga henne att komma tillbaka och hjälpa honom. Det är en stor båge som inte ens är huvudfilen i filmen, och det är en som Thompson hanterar noga samtidigt som han fortfarande behåller Ragnaroks vittusliga ton. Waititi vet tydligt hur bra hon är. Hans kamera fångar henne i dominerande ställningar, bokstavligen högt uppe över Thor. Hon får henne “helvete, ja” ögonblick i filmens klimax när hon dyker upp i sin gamla uniform, fyrverkerier går ut bakom henne. Det är lika spännande som att titta på Wonder Woman-huvudet i No Man’s Land.

Jag kommer inte att skämma bort varför det finns fyrverkerier, men låt oss bara säga att det har att göra med ett “orgieplan”, ett exempel på Waititis signatur och ibland oförskämd nuttiness som är en av anledningarna till att jag lämnade Ragnarök helt glad. Men jag ville också ha mer från Hela och speciellt Valkyrie. Till exempel bekräftade Thompson via Twitter att hennes karaktär hedrade det faktum att valet av serietidningarna är bi-men hon har ingen romantisk tomt i Ragnarök bortsett från mild flirtation med Thor.

“Jag skulle döda för en Valkyrie-tema Ragnarok prequel.”

I en flashback till hennes luftburna showdown med Hela verkar Val särskilt bekymrad över dödsfallet hos en av hennes landsmän, och Thompson antydde via en blickande ansiktsemoji att en skulle kunna läs det som oro över sin älskares undergång – men också noterat “hennes sexualitet är inte uttryckligen adresserad.” Allt detta är att säga att det finns förmodligen många fler lager till en redan lagrad karaktär, och man skulle jag döda för en Valkyrie-tema Ragnarök prequel som erbjuder ett djupare dykk.

Men jag hoppas inte upp. Marvel har ännu inte gjort en svart änka fristående, och kapten Marvels debut är fortfarande två år bort. Men Waititi och Thompson planterade fröna av något som fanns i en fantastiskt charmig filmisk upplevelse. Jag behöver dem att återförenas för mer.